گیت وی VoIP و کاربردهای آن - دانشنامه فارسی ویپ

گیت وی VoIP و کاربردهای آن

در این مقاله قصد داریم گیت وی و کاربردهای آن در شبکه تلفنی VoIP را بررسی کنیم. گیت وی ویپ سخت افزاری است که برای ارتباط شبکه مخابراتی (PSTN) با سیستم تلفنی VoIP به کار می رود. در واقع گیت وی VoIP، پل ارتباطی بین شبکه مخابرات تلفن شهری و شبکه تلفنی مبتنی بر IP می باشد. در ادامه به بررسی انواع مختلف گیت وی VoIP و کاربردهای آن می پردازیم. گیت وی های ویپ به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

گیت وی آنالوگ

گیت وی های آنالوگ (Analog VoIP Gateway) جهت برقراری ارتباطات آنالوگ، همچون گوشی های تلفن‌ سنتی و یا خطوط شهری، با یک سیستم VoIP مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع گیت وی ها بر اساس نوع اینترفیس آنالوگ در دو دسته گیت وی FXS و گیت وی FXO تقسیم بندی می شود.

gateway-fxo-fxs

گیت وی FXO

از گیت وی FXO برای اتصال خطوط تلفنی شهری، به شبکه ی VoIP استفاده می شود. به عبارت دیگر تماس های شهری آمده از خطوط آنالوگ، توسط این گیت وی به مکالمات VoIP تبدیل می شوند.

گیت وی FXS

گیت وی FXS برای اتصال گوشی های تلفن‌ آنالوگ قدیمی و نیز تجهیزات فکس عادی به سیستم تلفن VoIP به کار می‌رود.

گیت وی دیجیتال

گیت وی دیجیتال (Digital Gateway)، برای ارتباط سیستم تلفنی VoIP با خطوط مخابراتی دیجیتال همچون خطوط E1 (پروتکل های PRI و یا SS7 و …) استفاده می‌شود.

gateway-e1

گیت وی GSM

این دسته از گیت وی ها (GSM VoIP Gateway) امکان ارتباط دو طرفه بین شبکه VoIP و شبکه ارتباطی موبایل (GSM) را میسر می سازند؛ راه اندازی سیستم های تلفنی تحت شبکه با استفاده از خطوط تلفن همراه، در مناطقی که دسترسی به خطوط مخابراتی شهری ندارند، یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه است.

gateway-gsm

در ادامه به رایج ترین موارد استفاده از گیت وی VoIP اشاره می شود.

1. ارتباط خطوط شهری با سیستم تلفنی VoIP

اصلی ترین و رایج ترین مورد استفاده از گیت وی ویپ، ارتباط خطوط شهری با سانترال ویپ می باشد. لذا برای ورود خطوط شهری آنالوگ به شبکه VoIP حضور گیت وی ویپ الزامی است.

pstn-ip-gateway

2. ارتباط تلفن‌های آنالوگ قدیمی با سیستم تلفنی VoIP

 در صورتی که از لحاظ هزینه، توجیهی برای کنار گذاشتن تلفن های آنالوگ سنتی و خرید تلفن آی پی یا همان IP Phone های جدید ندارید، این امکان وجود دارد که با تجهیز سیستم تلفنی به گیت وی FXS از تلفن های آنالوگ قدیمی موجود، در شبکه تلفنی VoIP استفاده کرده و در نتیجه متحمل هزینه های اضافی نشوید.

pstn-ip-gateway-fxs

3. ارتباط VoIP با سانترال یا PABX سنتی

در صورتی که بستر لازم برای جایگزینی سیستم PBX (یا PABX) سنتی با سیستم VoIP وجود نداشته باشد و یا به طور کلی قصد داشته باشید که سیستم تلفنی سنتی را در کنار سیستم تلفنی VoIP استفاده کنید، بکارگیری گیت وی ویپ مناسب ترین راه حل می باشد. برای این امر با توجه به تعداد تماس های همزمان مورد نیاز، این امکان وجود دارد که با استفاده از گیت وی ویپ آنالوگ یا دیجیتال، مرکز تلفن سنتی موجود را با سیستم تلفنی VoIP، یکپارچه سازید و و در کنار سانترال موجود، از تمامی امکانات VoIP بهره مند شوید. از این طریق می توان از کنار گذاشتن سیستم های قدیمی و هزینه های زیاد در گام های اولیه راه اندازی شبکه VoIP جلوگیری کرد.

gateway-pbx-legacy

4. انتقال خطوط شهری آنالوگ

در نظر بگیرید شعبه اصلی سازمان در شهر تهران و کارخانه سازمان هم در منطقه ای خارج از تهران می باشد که به خطوط شهری دسترسی ندارد. یکی از موارد استفاده از گیت وی های ویپ انتقال خطوط شهری است که می توان خطوط شهری سازمان اصلی واقع در تهران را به کارخانه مورد نظر که دسترسی به خطوط شهری ندارد، انتقال داد. در این راهکار، در مبدا یا نطقه ای که خطوط شهری داریم می بایست از گیت وی های آنالوگ FXO استفاده کنیم و در مقصد با بکارگیری یک گیت وی FXS، خطوط انتقال یافته از طریق بستر ویپ را به تلفن های آنالوگ متصل نماییم.

5. استفاده از گیت وی GSM در صورت عدم امکان استفاده از خطوط شهری

یکی از عمده کاربردهای گیت وی GSM، در مناطقی از قبیل کارخانجات و معادن می باشد که دسترسی به خطوط شهری، مشکل است. لذا در صورت استفاده از این نوع گیت وی به همراه سیم کارت های GSM، می توانید با شبکه موبایل ارتباط برقرار کرده و در نتیجه با شبکه مخابراتی ارتباط داشته باشید.

gsm-gateway

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.