آشنایی با قابلیت‌های کاربردی سیستم VoIP - دانشنامه فارسی ویپ

آشنایی با قابلیت‌های کاربردی سیستم VoIP

نحوه کار یک سرویس ویپ به این صورت است که صدای کاربر را از سیگنال‌های صوتی تبدیل به داده‌های دیجیتال می‌کند و در مرحله بعد همین داده‌های دیجیتال از طریق اینترنت ارسال می‌شوند. اگر کاربر دیگری از یک شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال قبل از اینکه به آن کاربر برسد، دوباره به سیگنال تلفن تبدیل می‌شود. از جمله قابلیت‌های آن این است که مسیریابی تماس‌های ورودی و خروجی را به کمک شبکه‌های تلفن موجود انجام می‌دهد. با این حال، برخی از خدمات ویپ تنها از طریق رایانه یا تلفن ویپ در دسترس هستند.

 

سیستم VoIP، امکان برقراری ارتباط  هوشمند:

  • دور کاری با ماژول داخلی امر اینترنتی سرویس sip proxy
  • زیرساخت انتخابی سرویس ویپ
  • ماژول نوبت‌دهی تلفن
  • مدیریت شعب
  • گزارش‌گیری پیشرفته
  • بدون تغییر شماره تماس

 معرفی ماژولهای سیستم voip:

کاربرد سیستم ویپ:

حال به توضیح هرکدام از ماژولها و استفاده آنها در مشاغل مختلف میپردازیم.

  • سیستم نوبت دهی تلفنی

امکان راه اندازی سیستم نوبت دهی تلفنی بدون دخالت اپراتور با ماژول ویپ نوبت دهی اتوماتیک  امکان پذیر است. استفاده از این ماژول باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ، کاهش خطای نیروی انسانی، امکان دریافت اطلاعات مورد نیاز از تماس گیرنده و امکان پیگیری و یا لغو نوبت اخذ شده از طریق کد پیگیری می شود.

  • دسترسی سریع به شماره تماس

ماژول دفترچه تلفن  این امکان را به شما میدهد در قسمت شماره گیر سریع ، بتوانید ارتباط با موبایل پزشک یا پرسنل را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید.

  • سیستم IVR و صف های پاسخگویی

استفاده از سیستم IVR یا همان منوی منشی ورودی می توانند در سریع ترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر خود انتقال یابند و پاسخ خود را دریافت کنند.

ممکن است حجم تماس در  یک بخش خاص بیشتر باشد، برای رفع این مشکل می توانیم از صفوف انتظار استفاده کنیم تا به تمامی تماس ها با حفظ موقعیت پاسخ دهیم.

  • ماژول VoIP پیجینگ

یکی دیگر از ویژگی های پیشرفته سرویس VoIP ، ماژول ویپ پیجینگ است.

سیستم پیجینگ سامانه‌ای است شامل بلندگوهای متصل‌ به‌ هم که از طریق میکروفون و یا تلفن ها جهت مخابره پیام‌های صوتی  مثل فراخوانی، اعلام هشدار، پخش اذان، اعلام خبر و گزارش، پخش موسیقی، پخش رادیو و … استفاده می شود.

این ویژگی به بخش های مختلف بیمارستان اجازه می دهد تا با شماره گیری کدهای مشخص ، پیام از پیش تعیین شده ای را برای بخش های مختلف پخش کنند ویا افراد مختلف در یک بخش را صدا کند.

  • ماژول VoIP تماس گیر خودکار

با استفاده از ماژول ویپ تماس گیر خودکار می توان سیستم تلفنی  طراحی کرد که به صورت اتوماتیک با بیماران تماس گرفته و در قالب یک پیام صوتی آماده شدن جواب آزمایش و یا عکس برداری را اطلاع دهد و بالعکس.

  • ماژول VoIP ردیابی تماس از دست رفته

یکی دیگر از قابلیت های سیستم تلفنی ویپ  امکان ردیابی تماس از دست رفته است. در این حالت مخاطب پس از اتمام مکالمه با پرسنل بیمارستان، می‌تواند با شماره گیری مجدد به همان فرد متصل شود. این امر باعث افزایش سرعت پیگیری درخواست تماس گیرنده می‌شود.

مورد استفاده دوم این ماژول اینست که اگر فردی از بیمارستان با شماره‌ای تماس گرفته باشد و مقصد تماس موفق به پاسخ نبوده و ایشان با مجموعه تماس بگیرند، سیسیتم تلفنی با استفاده از این ماژول می تواند ایشان را به همان فرد متصل کند.

  • تماس گیرندگان VIP

شما می توانید با تعریف شماره ی تماس گیرندگان مهم، مانند پزشکان و مدیران در سیستم، آنها را بدون نیاز به ورود به IVR به داخلی و یا صف مورد نظر انتقال دهید تا بتوانند در کمترین زمان به بخش مربوطه مد نظر متصل شوند.

  • ارتباط امن بر روی بستر اینترنت با sip proxy

چنانچه چند مرکز با هم در ارتباط باشد و تماس های بین این مراکز زیاد باشد می توانید با استفاده از ماژول SIP Proxy  به هرکدام از این مراکز یک یا چند داخلی اختصاص داده و بر روی بستر اینترنت ، ارتباط رایگان برقرار کنید.

کاربرد دیگر این ماژول برای مدیران و کارمندان می باشد که در صورت مسافرت به شهر های دیگر و یا خارج از کشور می توانند با فعال کردن داخلی بر روی بستر اینترنت تلفن همراه خود با ارباب رجوع در ارتباط باشند.

  • ماژول ویپ گزارش گیری پیشرفته

با استفاده از ماژول VoIP گزارشات جامع، مدیران ارشد بیمارستان می توانند به سادگی در یک محیط زیبا و غیر پیچیده، بر شاخص های عملکردی سازمان ، بخش و یا واحد خود نظارت کامل و به روز داشته باشند و همچنین قادر به دریافت گزارشات سیستم تلفنی خود با جزییات تماس و ضبط مکالمات و نمودار های مختلف و مشاهده سایر اطلاعات تماس می باشند. .

در قسمت گزارش تماس ها که شامل قسمت های متنوعی از گزارش و نمودار است، می توانید گزارشات سیستم تلفنی خود را با فیلتر های متعدد دریافت نموده  و بهترین تصمیمات مدیریتی را اتخاذ نمایید.

  • سامانه نظرسنجی مشتریان

پس از هر تماس ورودی و ارائه خدمات به مشتریان، هنگامی که اپراتور تلفن را قطع می‌کند، مخاطب اتوماتیک به سامانه نظرسنجی وصل می‌شود تا بتواند به کیفیت خدمات دریافتی از آن اپراتور امتیاز دهد. این کار با استفاده از ماژول VoIP نظرسنجی به راحتی امکان‌پذیر است.

در صورتی که امتیاز داده شده ضعیف باشد می‌تواند به پنلی ارتباط داده شود تا دلیل عدم رضایت خود را بیان کند و صدای او ضبط شده و همان لحظه این پیغام ضبط شده و اصل فایل ضبط شده مکالمه برای مدیریت یا مسئول کنترل رضایت ارسال شود .

  • فکس سرور نرم‌افزاری

سیستم های فکس قدیمی مشکلات زیادی از قبیل هزینه نگهداری دستگاه های فکس، هزینه کاغذ، فضای اشغال شده توسط دستگاه های فکس، عدم بایگانی و آرشیو فایل های ارسالی و دریافتی و عدم حفظ محرمانگی را دارند.

جایگزین امروزی این دستگاه‌ها، سیستم‌های فکس نرم افزاری هستند. ماژول ویپ فکس سرور، با امکانات بسیار متنوع و همچنین کارایی و عملکرد عالی نیاز های فکس را به صورت کامل پوشش داده و با قابلیت سطح دسترسی خود می تواند محرمانگی کامل را در دریافت و ارسال فکس ایجاد کند.

ساختمان می توان از تعداد زیادی ایستگاه پایه استفاده کرد تا پوشش مناسب بدست آید. همچنین می توان از تقویت کننده های امواج مختص به این گوشی ها نیزاستفاده کرد. این تقویت کننده ها باعث افزایش برد ایستگاه های پایه می شوند.

  • کاربرد VoIP در مراکز درمانی

بیمارستان ها و مراکز درمانی از جمله مراکز مهمی هستند که روزانه افراد زیادی در طول شبانه روز با آنها تماس می‌گیرند و به آن‌ها مراجعه می‌کنند. خدمات VoIP ویژه بیمارستان ها باعث می‌شود تا خدمات ارائه شده به این حجم از مراجعات، کیفیت بالاتری داشته باشد. که در ارائه خدمات، باعث سرعت عمل و رضایت‌مندی مراجعین و کادر اداری خواهد شد.

تعدادی زیادی از تماس ها بسیار اضطراری و حیاتی هستند که نیاز به پاسخگویی دقیق و سریع دارند

همین امر باعث شده است که تعداد زیادی از این مراکز شبکه ارتباطی خود را از تلفن ثابت، به ویپ (VOIP) تغییر دهند تا یک سیستم تلفن پایدار ، قابل گسترش و با امکانات پیشرفته متناسب با نیاز خود داشته باشند.

  • خدمات VoIP در صرافی ها

از آنجایی که صرافی ها جز مشاغلی هستند که امکان چند شعبه را در نقاط مختلف دارند و میخواهند با شعب دیگر خود ارتباط داشته باشند، همچنین با داشتن مخاطبین مختلف که زمان برای آنها بسیار حائز اهمیت است، دچار یکسری چالشهایی برای تماس میشوند. از جمله: هزینه تماس، نحوه پاسخگویی به مشتریان،از دست دادن مشتریان احتمالی و بالقوه و ….

در سیستم VoIP و بعد از نصب ماژول Sip Proxy با تمهیدات در نظر گرفته شده برای امن کردن ارتباطات هیچ راه نفوذی چه در ارتباط با هسته سیستم و چه در ردیابی پکت های مکالمه وجود ندارد و با در نظر گرفتن این موضوع که سرور در اختیار کارفرماست میتوان گفت این راهکار یکی از امن ترین راهکارهای ارتباطی می باشد.

برای این منظور شرکت فارسی ویپ با بررسی میدانی و در نظر گرفتن مشکلات احتمالی صرافی ها در صدد حل این چالشها کوشیده است.

  • جالب است بدانید که تمامی مکالمات بین داخلی های تحت سرویس سیپ پراکسی (SIP PROXY) بدون هزینه است و فقط با استفاده از اینترنت مکالمات برقرار می‌شود.

و با توجه به این که صرافی ها مشتریهای متفاوت و تماس های مکرر دارند و اکثر تماسهای زمان بر برای استعلام قیمت ارز است لذا خطوط تلفنی را اشغال میشوند.

بعد از راه اندازی سیستم VoIP ، میتوان با راه اندازی سیستم اعلام خودکار تلفنی قیمت ارز حجم تماس ها را کاهش داده و سیستمی هوشمند راه اندازی کرد.

میتوان از ماژولهای ویپ در صرافی ها استفاده های بهینه انجام داد .برای مثال:

  • میتوان یک لیست ازمشتریان خاص خود داشته باشید و برای آنها باشگاه مشتریان راه انداخت.
  • برای ارتباط با کارشناسی که قبلا با او صحبت شده میتوان از ماژول ردیابی تماس استفاده کرد.
  • از طریق ماژولتماس گیر خودکاربا برنامه زمانی مشخص شده از قبل و به صورت اتوماتیک میتوان با مشتریان مورد نظر تماس گرفت و متنی را برای آنها بخواند و در صورت نیاز مشتری ، تماس را به یکی از اپراتورهای شما وصل کند.
  • یکی از رایج ترین درخواست های صرافی ها، دریافت صورتحساب از تلفکس بانک ها و استعلام قیمت ارز می باشد که این امر باماژول فکس سرور به سادگی انجام میشود.

خدمات VoIP ویژه فروشگاه های اینترنتی

امروزه افراد و کسب و کارهای زیادی میل به راه اندازی فروشگاه های اینترنتی خود را دارند. سهولت خرید آنلاین ، معیار انتظارات مشتری را برای خدمات  نیز افزایش می دهد.

اگر به فکر رضایتمندی مشتری و سود دهی هستیم میتوانیم از سیستم تلفنی VoIP به عنوان یکی دیگر از راه های ارتباط با مشتری در این کسب و کار استفاده کنیم.

در این ادامه  به چند ویژگی برجسته سیستم تلفنی voipکه در این خصوص می پردازیم:

یکی از قابلیت های مهم سیستم تلفنی ویپ، امکان ارتباط از راه دور بر بستر اینترنت است. اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد اینست که اگر بستر ارتباطی به صورت صحیح پیکربندی نشده باشد مخاطرات امنیتی فراوانی را به وجود می آورد. ماژول sip proxy  این نگرانی و دغدغه امنیت را برطرف کرده و بدون استفاده از و FIREWALL های سخت افزاری جداگانه می‌توان تماس های سیستم تلفنی را از راه دور و کاملا ایمن برقرار کرد.

همچنین این امر باعث کاهش هزینه های تماس و همچنین مدیریت تماس مثل تماسهای از دست رفته و یا ارتباط مشتری با کارشناس قبلی و….را برعهده داشته باشد.