آموزش اصطلاحات تخصصی ویپ (VoIP) - دانشنامه فارسی ویپ

آموزش اصطلاحات تخصصی ویپ (VoIP)

در این مقاله شما را با پرکاربردترین و عمومی‌ترین اصطلاحات تخصصی ویپ VoIP آشنا خواهیم کرد.

ATA

مخفف Analog Telephone Adapter می‌باشد.
مبدل تلفن آنالوگ به تلفن مبتنی بر IP که برای اتصای یک خط تلفن معمولی به سیستم اینترنت یا VOIP استفاده می‌گردد و تقریباُ کار دستگاه Gateway را انجام می‌دهد اما تنها یک یا دو پورت دارد.


CALL PARK

قرار دادن یک تماس در حالت انتظار و دادن این قابلیت به داخلی دیگر به طوری که تماس را پاسخ دهد.


CALL PICK UP

قابلیت هدایت تماسی که در حال زنگ خوردن است به تلفنی که شما در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید.


CALL TRANSFER

امکان انتقال تماس به یک داخلی دیگر را برای شما فراهم می‌کند.


DND

در صورت فعال کردن این کلید تلفن شما دیگر زنگ نمی‌خورد و در صورت انجام تنظیمات مرتبط تماس‌های دریافتی را به صندوق صوتی هدایت می‌کند.


FOLLOW ME

فوروارد کردن اتوماتیک تماس‌ها به مقصد مورد نظری که در آن هستید.


FXO

مخفف Foreign Exchange Office می‌باشد.
درگاه RJ11 است که گیرنده خط آنالوگ بوده و تجهیزات متصل به آن باید قادر به دریافت سیگنال زنگ باشند. معمولاً همان پورتی هست که روی دستگاه تلفن یا فکس مشاهده می‌کنید و وظیفه آن اعلان حالت قطع یا وصل بودن گوشی به خط است. از آنجایی‌که FXO معمولاُ به خود دستگاه وصل است خود دستگاه را مثلاً تلفن یا فکس را FXO Device نیز می‌نامند. برای اتصال خطوط تلفن آنالوگ شبکه‌های PSTN به شبکه IP نیاز به پورت FXO دارید.


FXS

مخفف Foreign Exchange Station می‌باشد.
پورت RJ11 است که سیگنال بوق را تولید می‌کند و از این پورت برای قابل استفاده شدن گوشی‌های آنالوگ در شبکه VoIP به کار می‌رود. به عبارت دیگر این پورت همان سوکت روی دیوار خانه‌هاست که تلفن‌ها به آن وصل می‌گردد.


GSM

مخفف Global System for Mobile communication می‌باشد
جی‌اس‌ام، استاندارد «سیستم بین‌المللی ارتباطات همراه» محسوب می‌شود و ساختار سیستم GSM به صورت یک شبکه سلولی است که اساس آن مبنای تقسیم‌بندی باند فرکانسی موجود بین نواحی مختلف و تحت پوشش ایستگاه‌های فرستنده BTS در یک منطقه جغرافیایی را تشکیل می‌دهد.


HOLD

یک تماس برقرار شده را به حالت انتظار می‌برد و یا از حالت انتظار خارج می‌کند.


IAX

مخفف Inter Asterisk eXchange protocol می‌باشد.
یک پروتکل مانند SIP و H.323 است با این تفاوت که مخصوص سرور تلفنی استریسک (Astersik) می‌باشد. در صورتی‌که دو دستگاه از پروتکل IAX پشتیبانی کنند می‌توانند از طریق این پروتکل ارتباط برقرار کنند. از پروتکل IAX2 برای ارتباط سرورهای استریسک با یکدیگر، ارتباط با تلفن‌های IAX2 و کلاینت‌های IAX2 استفاده می‌شود.


IETF

مخفف Internet Engineering Task Force می‌باشد.
کمیته استانداردسازی اینترنت


ITU

مخفف International Telecommunications Union می‌باشد.
کمیته بین‌المللی مخابرات


IVR

مخفف Interactive Voice Response می‌باشد.
به سیستم‌های پاسخگوی خودکار تلفنی اطلاق می‌گردد و در فارسی به عنوان تلفن‌گویا معرفی می‌شود.


NAT

مخفف Network Address Translator می باشد.
بطور خلاصه بعنوان واسط بین یک شبکه محلی و اینترنت عمل می‌نماید.NAT به یک دستگاه مجاز در اینترنت اجازه می‌دهد که بصورت یک روتر عمل نماید.


PBX

بطور عمومی به مراکز تلفنی اطلاق می‌گردد. اصلی‌ترین وظیفه PBX قرارگرفتن بین یک یا چند خط تلفن شهری و تعدادی از کاربران و تقسیم تماس‌ها بین دو طرف است.


PCM

مخفف Pulse Code Modulation می‌باشد.
نمایش دیجیتالی یک سیگنال آنالوگ بصورت بازه‌های 0 و 1،همچنین بعنوان استانداردی در صوت و تصویر دیجیتال نیز استفاده می‌گردد.


PSTN

مخفف Public Switched Telephone Network می‌باشد.
شبکه عمومی مخابرات که بعنوان شبکه تلفن ثابت نیز از آن یاد می‌شود.


QOS

مخفف Quality of Service می‌باشد.
یک استراتژی است که از آن برای کنترل جریان ترافیک شبکه استفاده می‌شود تا جریان ترافیک شبکه را برای نرم‌افزارهایی که بیشتر به آن نیاز دارند اولویت‌دهی کنند. در نتیجه این نرم افزارها با توجه به نیازشان از ترافیک جریان شبکه بهره بالاتری خواهند برد. پس Qos به این معنی است که کنترلی بر پهنای باند و جریان ترافیک شبکه داشته باشید و به نرم‌افزارها و کاربران مختلف ترافیک متفاوتی اختصاص دهید.


RFC

مخفف Request For Comment می باشد.
یادداشت‌های منتشر شده IETF که روش، رفتار، تحقیقات و نوآوری‌های تصویب شده در زمینه اینترنت و سیستم‌های متصل به آن را توضیح می‌دهند و دارای شماره منحصر بفردی می‌باشند.


RTP

مخفف Real-time Transport Protocol می‌باشد.
استاندارد فرمت بسته‌های صوتی و تصویری در اینترنت RFC3550


SIP

مخفف Session Initiation Protocol می‌باشد.
یک پروتکل ارتباط سیگنالی است که بطور وسیع برای جلسات ارتباطی چند رسانه‌ای (صوت و تصویر) روی شبکه‌های مبتنی بر IP استفاده می‌شود.


SPEED DIAL

امکان شماره‌گیری سریع تلفن‌هایی را که پرکاربردند به کاربر می‌دهد.


E1/PRI

یک استاندارد برای انتقال داده به صورت دیجیتال است. یک لینک E1 دارای ظرفیت انتقال داده با پهنای باند حدود 2mbps است، که به 32 کانال 64kbps تقسیم شده است (channelized). از این 32 کانال 2 تا برای signaling و controlling رزرو شده و 30 کانال دیگر برای انتقال voice استفاده می شود.


SS7

مخفف Signaling System7 می‌باشد.
مجموعه‌ای از پروتکل‌های سیگنالینگ تلفنی که برای راه‌اندازی اکثر PSTN ها بکار گرفته می‌شود.


سانترال VoIP یا IP-PBX

همان PBX است با این تفاوت که، با پروتکل های VoIP مثل SIP، IAX2،RTP و… ، درون شبکه ی IP کار می کند.


اینترانت (Intranet)

یک شبکه ی IP  که Private بوده و مخابرات در اختیار افراد و سازمان ها قرار می دهد. هدف اصلی استفاده از آن به اشتراک گذاری اطلاعات، منابع کامپیوتری، VOIP، video conference  و… با دیگر افراد آن سازمان در شهر ها و استان های مختلف کشور است.


VOIP GATEWAY

قطعه‌ای سخت‌افزاری است که هدف آن تبدیل ترافیک تلفنی خطوط تلفن آنالوگ PSTN به بسته‌های دیجیتال IP برای انتقال بر بستر شبکه و یا تبدیل دیجیتال به ترافیک تلفنی آنالوگ برای انتقال در بستر خطوط عادی شهری PSTN می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.